عادت های شگفت انگیز

 

اگر همواره در تلاش هستید تا عادت های مثبت را جایگزین عادت های بد خود کنید اما جز اضافه وزن، سردرگمی و خستگی نتایج دیگری عایدتان نمی شود، این مقاله مناسب شماست.

فرض کنید در حال پرواز از لس آنجلس به نیویورک سیتی هستید. اگر خلبان نوک هواپیما را فقط 3/5 درجه به سمت جنوب بگیرد، به جای نیویورک در واشنگتن فرود خواهید آمد. این تغییر کوچک در زمان بلند شدن هواپیما، به ندرت حس می شود – دماغه هواپیما فقط چند متر جا به جا می شود – اما وقتی همین تأثیر در سرتاسر آمریکا یزرگ نمایی می شود، صدها مایل آن طرف تر فرود خواهید آمد.

عادت ها، واکنش تکراری شما در موقعیت های خاص است. این تکرار هم می تواند منجر به بهبودهای شخصی شود و هم پس رفت و بدتر شدن. اگر با آگاهی نسبت به عادت های مثبت، آنها را در برنامه های روزانه خودتان بگنجانید، کیفیت زندگی خودتان را 1 درصد بهبود خواهید داد که گاهی اوقات اصلن به چشم نمی آید. اما در یک زمان بندی درازمدتِ 5 یا 10 ساله، می تواند تغییر معناداری را نشان دهد. برعکس، اگر هر روز 1 درصد بدتر شوید، شکستی که تجربه می کنید بسیار بزرگ تر خواهد بود.

اگر هر روز هنگام کار با رایانه تان، هم زمان با احساس گرسنگی، یک کلوچه میل کنید، در هفته های اول تغییر چندانی نخواهید داشت. اگر وقتتان را صرف گردش در فضای مجازی کنید و پروژه تان را به فردا موکول کنید، در ابتدا اتفاق خاصی نمی افتد. اگر به علت مشغله های زیاد در منزل، فرصت مطالعه یک صفحه کتاب را به خودتان ندهید، برچسب بی سوادی نخواهید خورد. اگر آنقدر درگیر کارتان شوید که خانواده تان را نادیده بگیرید، آنها شما را می بخشند. ظاهرن به سادگی می شود از این تصمیمات گذشت.

اما وقتی این اشتباهات یک درصدی را  هر روز تکرار می کنیم، همچنان در چرخه تصمیم گیری اشتباه باقی می مانیم، از آنجایی که بهانه ها همیشه وجود دارند، روش های توجیه کردن خودمان را هم می آموزیم و در نهایت این انتخاب های کوچک نادرست به مشکل ختم می شود.تاثیری که به واسطه تغییر در عاداتتان ایجاد می شود، با تاثیر تغییر مسیر هواپیما فقط به اندازه چند درجه برابری می کند.

موفقیت محصول عادات روزانه شماست- نه تحولاتی که یکباره رخ می دهند.

برنامه روزانه من از بیدارشدن برای نماز، شروع می شود، با مناجات، ورزش، صبحانه، رسیدگی به کارهای شخصی، نوشتن و مطالعه ادامه می یابند. (قطعن لیست بلندتری دارم که اینجا لازم به ذکر نیست). من قبلن هم این برنامه ها را در لیست کارهایم داشتم اما نه به صورت منظم. از آنجایی که به نقش و ارزش عادت ها در زندگی واقعن پی برده ام، سعی کردم، عادتها را به صورت زنجیره وار به هم متصل کنم. اولین نتیجه ای که از تغییر سبک زندگی ام گرفته ام، احساس داشتن یک شخصیت جدی، مستحکم و هدفمند است. یکی دیگر از تغییراتی که در حال اجرای آن هستم و بسیار در روند روزانه کارهایم تاثیر مثبت داشته، تنظیم ساعت خواب است. (همراه با خاموش کردن گوشی همراه). شاید شما هم گاهی شبها وسوسه شوید گوشی همراهتان را به رخت خواب ببرید. اگر این کار را انجام می دهید لطفا دست نگه دارید. تجربه ای که من داشته ام به من نشان داده که کنار گذاشتن تلفن همراه نقش مهمی در کیفیت خواب سالم خواهد داشت.

شاید اوایل به علت وابستگی و عادت، این کار برایتان مشکل باشد، اما با پذیرش اینکه تغییر دشوار های خودش را دارد، سعی کنید کنترل امور را خودتان به دست بگیرید تا اشیاء و وسایل مورد استفاده شما.

پیشنهاداول : می توانید به جای تلفن همراه یک کتاب را کنار دستتان بگذارید. کتابی که خواندنش برایتان جذاب باشد.

این زمان است که مرز میان موفقیت و شکست را بزرگ نمایی می کند. عادت های خوب، زمان را با شما متحد می کنند. اما با عادت های بد، زمان دشمن شما خواهد شد.

پیشنهاد دوم: لیستی از عادت های خود را بنویسید و با گذاشتن + کنار عادت های خوب و – کنار عادت های بد، موضع خودتان را در قبال آنها مشخص کنید.

 

منبع :

کتاب “عادتهای اتمی”

 

این را به اشتراک بگذارید!

به خواندن ادامه دهید

بعدی

4 دیدگاه در “عادت های شگفت انگیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *