تبدیل حس درونی به رفتار

 

تبدیل حس درونی به رفتار

 مدت هاست که تصمیم دارید دستی به سرو گوش زندگی یکنواخت و کسل کننده تون بکشید اما فرصت نمی کنید؟

ذهن شما مملو از افکاری هست که می تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد، اما برای اقدام کردن، منتظر شنبه موعود هستید؟

شما هم معتقدید برای رسیدن به اهداف بزرگ باید اقدامات بزرگ انجام داد ؟

اگر جزو افرادی هستید که مدتهاست دنبال فرصتی برای یک شروع تازه هستید، پیشنهاد می کنم این قدم اول را با مطالعه مقاله تا انتها بردارید .

احساسات درونی

هیجانات بخش مهمی از ساختار ذهنی و درونی انسان را تشکیل می دهند. در واقع هیجانات شامل خشم، ترس، شادی، غم، عشق، نفرت و موارد دیگر به انسان کمک می کنند در موقعیت های مختلف، واکنش های متناسب با آن موقعیت را از خود نشان دهند. در بسیاری از مواقع نیازها و هیجانات( که می شود از آنها به عنوان احساسات درونی هم نام برد) ارتباط تنگاتنگی دارند. به عنوان مثال نیاز بدن به آب سبب احساس تشنگی  می شود که انسان ترغیب شود تا این نیاز خود را با اقدام به نوشیدن آب برطرف کند. از جمله نیاز به غذا، امنیت، تولید نسل و غیره. در واقع نیازها، عامل تبدیل احساس درونی فرد به رفتار هستند. رفتاری که  فرد را به سوی رفع نیاز هدایت می کند.

*********************

فراتر از نیازهای فیزیولوژیک که جزو نیازهای اساسی و اولیه هستند، نیازهای دیگری قرار دارند که رسیدگی به آنها به انگیزه و اراده و برنامه ریزی دقیق تری نیاز دارد. مثل نیاز به پیشرفت در زمینه های مختلف، به عنوان مثال نیاز به کسب مراتب علمی بالاتر. در چنین مواردی، نیاز به تنهایی نمی تواند مسبب اقدام شود، چون با تمام دشواری هایی که وجود دارد نتایج در درازمدت خودشان را نشان می دهند و فرد باید چشم انداز بلندمدتی داشته باشد تا لذات آنی را فدای لذاتی کند که در آینده قرار است به آنها دست پیدا کند. حال بیاییم ببینیم یک فرد تحصیل کرده و موفق در جامعه چه احساساتی را می تواند تجربه کند که سبب ایجاد انگیزه برای اقدامات لازم شود . احساس مفید بودن، احساس ارزشمندی به سبب دستاوردهای خود و بارخوردهای دیگران، احساس بی نیازی مالی و داشتن امنیت خاطر، احساس جسارت در مواجهه با چالش ها و غیره. تمام این موارد چشم انداز زیبایی برای فرد ایجاد کنند تا هدفی برای ادامه نحصیل مشخص کند اما به تنهایی نمی توانند فرد را به اقدام کردن ترغیب کنند. چیزی که سبب می شود فرد اولین قدم را برای هدفش بردارد اشتیاق رشد است. و البته قدرت درونی که به او کمک کند گام اول را با محکم بردارد.

********************

 با توجه به روحیه کمال طلب انسان، کمتر کسی پیدا می شود که نخواهد شتر موفقیت در خانه او بنشیند. اما گاهی داشتن شرایط نامناسب برای بعضی افراد، سبب درجا زدن و کیفیت پایین تر زندگی می شود و برای برخی به عنوان پله صعود به سمت تجربه شرایط ایده ال.. فکر می کنید چه چیزی مسبب این تفاوت اساسی در نحوه عملکرد افراد می شود؟ اجازه دهید با یک مثال به ادامه بحث بپردازم. تصور کنید شما مایل هستید صبح ها زودتر از خواب برخیزید و با کمی ورزش روزتان را با انرژی بیشتری شروع کنید. اینکه دوست داشته باشیم کاری را انجام دهیم تا اینکه برای آن کار اقدام کنیم نیاز به یک فرمول مهم دارد که رمز موفقیت افراد موفق است. قبل از اینکه به این فرمول طلایی بپردازم بهتر است از شما بپرسم، فرمول شما برای تبدیل نیاز به اقدام چیست؟ چون هر یک از ما به عنوان یک فرد منحصر به فرد شیوه خود را برای دستیابی به موفقیت دارد که نمی شود آن را به دیگری تعمیم داد. اما همیشه یک شعار کلی برای موفقیت وجود دارد که می تواند به هر فردی ایده مخصوص به خود را ارائه کند.

********************

  تفاوت بین انسان های هدفمند و عملگرا با افراد دیگر این است که آنها در تبدیل احساس درونی به اقدام بیرونی مهارت دارند. هدفِ توجه به سلامتی و مراقبت از بدن به عنوان یک نیاز مهم با اقدام به ورزش کردن، تعریف شده و نمودِ بیرونی پیدا می کند. خیلی از ما شب برای فردا هدفی را در نظر می گیریم اما فردای آن روز یادمان نیست اصلا چرا خواستار عملی شدن این هدف بودیم. اینکه لذت آنی دقایقی خواب بیشتر را به داشتن اندام مناسب و سلامتی که قرار است ماهها بعد در زندگی ما خودشان را نشان دهد، را انتخاب می کنیم این است تصور می کنیم قرار است از فردا به شخص دیگری تبدیل شویم که دیگر آن را نمی شناسیم و ترجیح می دهیم در منطقه امن خود باقی بمانیم. اما چیزی که افراد نمی دانند این است که قرار نیست یک شبه عادت جدیدی را شکل دهند بلکه قرار است در گذشته و حال خود به دنبال ردپاهایی از عادت مورد نظرشان بگردند که زندگی آنها را به آینده مورد نظرشان متصل می کند. یک روز صبح کمی زودتر بیدار شده اند هر چند ورزش نکرده باشند. شب کمی زودتر به رخت­خواب رفته اند و صبح با حال بهتری از خواب بیدار شده اند. یک روز صبح تصمیم گرفتند تا محل کار، پیاده روی کنند. در واقع کارهای به ظاهر کم اهمیت روز، هفته و ماه را رقم زده است. چیزی که سبب می شود احساس درونی به اقدام بیرونی مبدل شود تفاوتی است که آن عمل در زندگی افراد به وجود آورده است. حتی یک تاثیر کوچک روی بهتر شدن شرایط زندگی. مرور احساس خوبی که تصمیمات به ظاهر کوچک افراد روی کیفیت زندگی آنها داشته است.   

 

این را به اشتراک بگذارید!

به خواندن ادامه دهید

بعدی

2 دیدگاه در “تبدیل حس درونی به رفتار

  1. تفاوت بین انسان های هدفمند و عملگرا با افراد دیگر این است که آنها در تبدیل احساس درونی به اقدام بیرونی مهارت دارند
    این رو دوست داشتم مهارت خیلی مهمه گاهی صبحها یادم میره قرار هست چیکار کنم

    1. سلام طاهره جان. سپاسگزارم بابت بیان نظر ارزشمندتون. حتمن زمان هایی هم یادتون مونده. مرور کنید چکار کردید و چه حسی داشتید. مرور استثناها و افزایش اونها باعث میشن تبدیل به قاعده زندگی و در نهایت ماندگار بشن.(:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *