رایحه‎ی خوش کلام

به نام خدای نور و آگاهی

هفته پیش دسته‌‌گل نرگس زیبایی را دریافت کردم که عطرش جانم را جلا می‌داد. به محض اینکه به خانه رسیدم، شیشه‌‌ی سرگشاده‌ای را از کابینت پایین آشپزخانه پیدا کردم تا گلها را در آن جاساز کنم. با یک نفس عمیق، رایحه‌ی خوش نرگس‌ها را تا عمق وجود پایین دادم و نگاهی از سر تحسین به آنها انداختم. گلدان شیشه‌ای را در فضای خنک آشپزخانه، در راستای پنجره قرار دادم تا اینکه مدت زمان بیشتری این طراوت و تازگی را حفظ کنند. زمانی که به آشپزخانه رفت و آمد می‌کردم، عطر خوشش، واقعن مرا مدهوش می‌کرد؛ به حدی که تصمیم گرفتم آن را به اتاق نشیمن منتقل کنم تا فرصت بهره‌مندی از آن را بیشتر غنیمت بدانم.

هم‎اکنون که در حال تایپ کردن این متن هستم، این رایحه همچنان در هوای اتاق می‌رقصد و چشم‌ها را به سمت خودش می‌کشاند. باید اعتراف کنم چیزی که مرا پس از مدتها ترغیب کرد تا سری به خانه دومم بزنم و تار عنکبوت‌ها را از در و دیوار آن بروبم و مهمانی برای واژه‌ها بگیرم، حس نشاطی بود که از این نرگس‌های مسحورکننده گرفتم.

نمی‌شود موضوع را به همین‌جا خلاصه کرد و تمام. خوب دیدن و خوب شنیدن یک نویسنده، باید یک سرش به روابط انسانی و بهبود کیفیت آن ختم شود تا بتواند کمک کند جهان به جای بهتری تبدیل شود. در هر پدیده‌ درسی  نهفته است که می‌تواند با توجه به نوع نگاه آدمها متفاوت باشد؛ چیزی که مرا بر آن داشت تا نکته‌ای که به ذهنم رسید را به اشتراک بگذارم، قدرت تأثیرگذاری است.  یک گل می‌تواند با زیبایی و رایحه‎ی خوشش، توجه افراد را به سمت خود جلب کند؛ انسان چطور؟ این فرمول برای انسان چیست؟ صدالبته که عوامل گوناگون؛ اما مهمترین چیزی که افراد را شیفته‎‌ی خود می‌کند، کلام زیباست. بله، کلام. چیزی که عصاره‌ی درونی انسان و حاصل نگاه و اندیشه‌ی اوست. ما ضرب المثل معروفی داریم که به نوعی به این مفهوم اشاره دارد: ” از کوزه همان برون تراود که در اوست.”

من تصور می‌کنم کلام هم “بو” دارد. بویی که می‎تواند ما را در نگاه دیگران به فردی پاکیزه و دوست‌داشتنی یا غیرقابل تحمل تبدیل کند. باید بگویم سطح اطلاعات یا دانش می‌تواند کمترین سهم را در این مساله داشته باشد. چون اگر به دانستن باشد، کمتر کسی است که نداند داشتن کلام زیبا، هنر و مهارت ارزشمندی است و می‌تواند افراد را تحت تاثیر قرار دهد؛ چیزی که اهمیت دارد این است که دانستن چقدر میتواند افراد را ملزم کند دست به عمل بزنند؟ تلاشی که به آراستن خود به این گوهر گرانبها بیانجامد؛

این را به اشتراک بگذارید!

به خواندن ادامه دهید

بعدی

10 دیدگاه در “رایحه‎ی خوش کلام

  1. اول از همه عکس گل‌ها به چشمم خورد و تصور عطر دیوانه‌کننده‌اش با هوای سرد و مطبوع آمیخته شد. بجز کلام عکس هم بو داره. به نظرم اگه عکس دیگه‌ای رو میذاشتی این متن برام جذاب نمیشد. متن رو با فضایی ‌که ابتدای حرفم گفتم خوندم و به دلم نشست😍

  2. قبل اینکه متنت رو بخونم گفتم وووییی چه عکس بو داری. یه نفس عمییییق کشیدم تا عطر نرگس‌ها کامل به وجود بره.
    نرگس امساله هنوز راهشو به خونمون پیدا نکرده. ایشالا فردا یکی برام بخره🤭
    منم باهات خیلی موافقم سمیه‌جون؛ اصلا گاهی بوی کلمه‌ها و عکس‌ها از خود اصل جنس هم قوی‌‌ترن.

    الهی که دورت پر شه از هرچی بوی بینی‌نوازه و لذتشو ببری حسااابی❤️

    1. هر چیزی میتونه برامون انگیزه‌ی تلاش بشه
      باور میکنی من از تقلای عنکبوتها هم انگیزه میگیرم 😊😂
      خوشحالم که این ارتباط و حال خوب رو گرفتی 🌹🥰

  3. سمیه جان کلام زیبا هم‌ مثل همون نرگس‌ها که تو رو به نوشتن واداشته تاثیرگذار هست.
    البته کلام دو جنبه داره یکی زیبایی ظاهری اون هست و دیگری معنای اون که باید به هر دو جنبه اهمیت داد

    1. همینطوره لیلاجان. کلام زیبای بی معنا و محتوا مصداق همون بوی ناخوشاینده در ظاهری فریبنده که بوی خوش ماندگاری نخواهد داشت. سپاسگزارم بایت مطالعه و نظرت گلم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *