ایجاد دیدگاه متقابل

 

به نام خدای نور و آگاهی

ایجاد دیدگاه متقابل

یکی از نیازهای اساسی انسان به عنوان یک موجود اجتماعی، حضورو برقراری روابط اجتماعی بوده و هست. به طور قطع حضور در اجتماع و داشتن روابط گسترده برای افراد، منافع بسیاری دارد. یکی از مهمترینِ آنها، مورد توجه قرار گرفتن، دیده شدن و دریافت حس ارزشمندی است. جنین از دوران بارداری، ارتباط تنگاتنگ و بی واسطه با مادر را درک می کند و در ذهنش عشقی بی مانند شکل می گیرد. با جریان تولد و جداییِ ناگزیر از آن منبع آرامش و عشقِ، تجربه دوباره این احساس بی نظیر و عشق بی قید و شرط، همواره به عنوان یک نیاز در وجودِ انسان باقی خواهد بود. ضمن اینکه فردیت و خود مختاری نیز به عنوان یک ویژگی حائظ اهمیت در انسان وجود دارد تا در آینده بتواند مسئولیت رفتارها و تصمیمات مهم زندگی اش را به عهده بگیرد. تقابلِ بین نیاز به دیگران ، وابستگی و اهمیت رابطه و درعین حال حفظ فردیت، مسببِ تعارضی هست که افراد را دچار سردرگمی و تنش می کند که از بین این موارد کدام را در اواویت قرار دهد تا کمترین آسیب را ببیند. اغلب افرادی که حفظ تعادل را نیاموخته اند، یا در رابطه ها حل می شوند و هویت مستقلی از خود نشان نمی دهند تا با خودرأی بودن به نوعی به صورت فیزیکی یا روانی از اطرافیان فاصله می گیرند. در چنین شرایطی، بهتر است به افراد کمک کنیم به خودشان از زوایای متفاوت نگاه کنند. یکی از جنبه های مهمی که سبب می شود اطرافیان با انگیزه بیشتری با ما همراهی کنند این است که ترغیبشان کنیم به این مساله فکر کنند که تغییر مثبت رفتارشان یا موفقیت شان در امور از نگاه دیگران به چه شکل است یا چه تأثیر خوبی می تواند روی رورفتار دیگران داشته باشد. به این مفهوم که به خودشان از زاویه نگاه دیگران بنگرند. تصور می کنم در این رفتار مسئولانه تری صورت خواهند داد. به یک مفهوم بردن، جریان همکاری در بستر روابط خانواده و دیگران. به عنوان مثال در مورد تجربه خودم در رابطه با مادرم، زمانی که سعی کرده ام هنگام مواجهه با مادرم در مسائلی که اختلاف سلیقه یا تعارض وجود دارد، با این نگاه که ایشان هم به عنوان فردی که در کنار من زندگی می کنند حق انتخاب خودشان را دارند روی خودم کنترل داشته باشم، واکنش متفاوت و سنجیده من، به مرور سبب کنش و واکنش متفاوتی از جانب مادرم نیز شده است. یک تفویض اختیار آگاهانه از سمت فردی که خواستار بهبود کیفیت رابطه است در برابر کسی که به عنوان بزرگتر خانواده تمایل دارد مدیریت اوضاع را بر عهده داشته باشد.

******************

 تغییر زاویه از تمرکز روی تغییر دیگری بر روی تاثیر تغییر خودم روی رفتار دیگری و تمرین و تکرار این مورد در روابط مختلف، منجر به دستاوردهایی از جنس آرامش و احساس خوب در زندگی می شود. 

 به نظر می رسد هنگامی که افراد تلاش می کنند به جای نگاه خطی ، نگاه چندوجهی به روابط داشته باشند و خودشان را فردی تاثیرگزار در رابطه و نوع کنش و واکنش دیگران بدانند، جریان زندگی به نوع شگفت انگیزی به سمت بهتر شدن تغییر می کند. فقط کافیست آگاهانه روی هدفی که در نظر دارند متمرکز شوند و با تمرین و تکرار این باور را نهادینه کنند که ” من هستم که باید بهتر شوم”.

این را به اشتراک بگذارید!

به خواندن ادامه دهید

بعدی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *