داستان بهره‌وری

به نام خداوند نور و آگاهی

شکار زمان

احتمالن جمله “کتاب خوب را خوب بخوانید” به گوش شما آشنا باشد. در پی عمل کردن به این جمله قصار، برآن شدم تا مطالعه کتاب عادتهای اتمی را که حدودن دو سه ماهی از تمام کردنش گذشته بود، را دوباره شروع کنم.

اینبار بدون عجله ای برای اتمام کتاب، شروع به تورق کردم؛ در حقیقت همزمان با مطالعه کتاب به دنبال یافتن تاثیراتی هر چند کوچک از مفاهیم کتاب در زندگی شخصی ام می گشتم.

جیمز کلیر در بخشی از کتاب اینطور گفته است: “عادت های ما به نفع یا ضرر ما باهم ترکیب می شوند.” در ادامه از ترکیب مثبت یا منفی نمونه هایی آورده است که می توانند در بلندمدت جایگاه ما را ارتقا ببخشند یا  پس‌رفت ما بیانجامند.

یکی از کلمات کلیدی که مرا ترغیب کرد بیشتر در مورد آن جستجو کنم، ترکیب بهره وری بود.

بهره وری به زبان ساده یعنی انجام وظایف بیشتر در مدت زمان کمتر. عادتهای مثبت نقش مهمی را در بهره وری ایفا می کنند. زمانی که کارها به صورت خودکار و بدون تفکر اضافی انجام شوند، انرژی زیادی برای انجام کارهای مهم‌تر ذخیره می شود.

افزایش بهره وری و بهبود کیفیت زندگی یکی از مهمترین دغدغه های بشر امروز است تا بتواند نهایت استفاده را از زمان محدودی که در اختیار دارد ببرد. پژوهش‌های‌ بسیاری نیز در این حوزه انجام شده است که می تواند راهنمای افراد در اجرایی کردن راهکارهای مورد نظر در زندگی شخصی و حرفه ای خود، باشد.

وارن بافِت زمانی گفته بود: “تفاوت بین افراد موفق و افراد بسیار موفق این است که افراد بسیار موفق تقریبن به همه چیز “نه” می گویند.”

 

پیشینه پژوهشی

3 پژوهشگر به نام های کاترین ال.میلکمن، جولیا آ. مینسون و کوین جی ام ولپ پژوهشی انجام دادند تا ببینند آیا انگیزه درست می تواند دانشجویان کالج را ترغیب کند از سالن ورزشی بیشتر استفاده کنند یا خیر. آنها 226 دانشجو را که هر چند وقت یکبار مایل بودند به باشگاه بروند را به سه گروه تقسیم کردند.

گروه یک، یک آی پد مملو از کتاب های صوتی محبوب را به مدت 10 هفته به عنوان امانت دریافت کرد که فقط  اجازه داشتند در باشگاه به آن گوش دهند.

گروه دو کتاب های صوتی را به صورت رایگان دریافت کردند؛ و می توانستند آنها را در آی پد شخصی خودشان بارگزاری کنند. آنها تشویق شدند که در باشگاه به آهنگ ها گوش کنند اما می توانستند در جاهای دیگر هم این کار انجام دهند.

گروه سه گروه کنترل بود. گواهینامه به عنوان هدیه دریافت کردند و تشویق شدند که بیشتر به باشگاه بروند.

نکته: کتابهای صوتی بسیار محبوب و اعتیاد آور بودند که به سختی می شد آنها را کنار گذاشت.

نتیجه پژوهش: قابل پیش بینی است که گروه 1 بیشترین کار را انجام داده بود. دانشجویانی که آی پد را به عنوان امانت گرفته بودند و تنها در باشگاه می توانستند به آن گوش دهند؛ آنها انگیزه بیشتری برای تمرین داشتند، زیرا تنها زمانی که از نظر فیزیکی در باشگاه حضور داشتند می توانستند پاداش دریافت کنند. این موجب شد که گروه اول، از گروه دوم 29% و از گروه سوم 51% پیشی بیگرند.

نتایج سه گروه پس از پایان پژوهش

با محدود کردن فیزیکی دسترسی به میل وسوسه انگیز، میزان بهره وری دانشجویان در مقایسه با خود، 22% افزایش داشت. سیستم پاداش دهی به قدری کارآمد بوده است که وقتی از آنها پرسیده شد آیا برای ادامه استفاده از آی پد حاضرند به پرداخت هزینه ادامه دهند، 61% پاسخ مثبت دادند.

* آگاهی از اطلاعات و یافته های جدید زمانی مفید خواهد بود که بتواند به صورت کاربردی در برنامه شخصی روزانه ما قابل اجرا باشند. در ادامه سه پیشنهاد برای کاربردی کردن آنها ارائه می شود.

1)کاری را پیدا کنید که دوست دارید انجام دهید (مثلاً گوش دادن به یک آلبوم جدید، خواندن مقالات آنلاین، خوردن شکلات).

نکته: پاداش باید به شدت برای شما ارزشمند باشد تا به شما انگیزه لازم را برای انجام کار دشوار بدهد.

2)پاداش را با عمل گره بزنید – هر زمان که یک کار را تمام کردید یا روی آن کار کردید چیزهای خوب (پاداش) را دریافت خواهید کرد.

3) به خودتان اجازه ندهید که قبل از انجام کار، پاداش دریافت کنید.

 

مخلص کلام

قرار گرفتن در زمره افراد بسیار موفق، در نگاه اول مسیر دشواری را برای ما ترسیم می کند. به نحوی که شاید ترجیح دهیم همان فرد معمولی که ترجیح می دهد مانند اکثریت فکر و عمل کند باقی بمانیم. اما چیزی که می تواند رویای موفقیت را برای ما دست‌یافتنی کند، این اندیشه است که اگرچه باید چشم انداز وسیع بلندمدت نسبت به زندگی مان داشته باشیم اما همین که امروزهایمان را هوشمندانه تر و دقیق تر بسازیم و به فردا پیوند بزنیم، در نهایت موفقیت از آنچه فکرش را می کنیم زیباتر رقم خواهد خورد.

 

منبع: کتاب عادت های اتمی

سایت: https://www.scoro.com/blog/studies-on-productivity/

 

با سپاس

نویسنده: سمیه بابائی نیا

 

 

 


 

 

 

 

 


 

این را به اشتراک بگذارید!

به خواندن ادامه دهید

بعدی

18 دیدگاه در “داستان بهره‌وری

  1. بله درسته پاداش به انسان انگیزه ادامه دادن میده. و یه نکته دیگه هم که شنیدم در مسیر موفقیت اینه که توقف نکنیم اگر گاهی حالمون خوب نیس با سرعت کم ادامه بدیم موفقیت ممکنه دیر حاصل بشه ولی مداومت خیلی مهمه

  2. پاداش در ساختن عادت‌های جدید نقش مهمی داره و انگیزه انجام کار رو افزایش می‌ده. به نظرم باید عادتهای جدید رو به روز کنیم تا هم کارایی بیشتری داشته باشند و هم فراموش نشن.
    ممنون از مقاله خوبت سمیه‌جان

  3. درسته سمیه جان
    من همیشه با این موضوع چالش داشتم و چندجا هم در موردش نوشتم. اینکه تعریف موفقیت رو محدود کنیم به رسیدن به یه نقطه خاص و به همه تعمیم بدیم درست نیست. اما حتی اگه ما خودمون هم اینو قبول نداشته باشیم از سمت بقیه به ما القا میشه و تاثیر بدش رو میگذاره. هر مرحله کوچک از مسیر پیشرفت ما میتونه موفقیت باشه و هست.

    1. دقیقن لیلاجان. مطالعه کتاب عادتهای اتمی نگاه من رو به موفقیت تغییر داده. هر قدمی که ما رو به خود واقعی مون نزدیک تر کنه و به آرامش ما کمک کنه، موفقیت و دستاورد مهمیه. ممنونم بابت ثبت دیدگاه ارزشمندت عزیزم.

      1. من این کتابو نخوندم
        با توجه به نوشته‌ی الان به نظر کتاب خیلی مفیدی می‌اد🤔 مشتاق شدم بخونمش

  4. یک بار یکی از دوستانم برام نوشته بود باید تعریفنون از موفقیت رو عوض کنیم. اگه نسبت به دیروزمون از فرصت‌هامون بهتر استفاده می‌کنیم و حس رضایتمون از زندگی بالاتر رفته، به نظرم موفقیم. لزومی به نه گفتن به همه چیز نیست. درسته این نه گفتن ما رو در برخی از امور موفق میکنه اما ایا رضایت از زندگی رو هم به دنبالش داره؟

    1. منم موافقم که همه چیز نسبیه لیلاجان و موفقیت هم برای هر شخصی تعریف خاص خودش رو داره. شاید در موقعیت هایی بشه این رو تعمیم داد که هدف یا اهداف اینقدر بزرگ هست که در اون برحه فرد انتخاب می کنه به همه چیز نه بگه. ممنونم بابت بیان نظرت گلم.

  5. عادتها شخصیت ما رو به مرور می‌سازند
    کتاب دیگری استاد معرفی کرده اند که خیلی میگن جذابتره
    عادت‌های خرد
    تونستی و به این حوزه علاقه داری اونو هم بخون

  6. اینروزا که همه به تندخوانی رو آوردن، من به کند خوانی رو آوردم. میخوام ریز ریز بخونم و مکث کنم رو نوشته‌ها.
    بنظرم ارزشش رو داره که دقیق بشیم تا فرصت اینو پیدا کنن که تو زندگیمون وارد بشن.
    ممنونم دوستم از مطلب مفیدت 🌷

      1. انگیزه، علاقه و پاداش خیلی مهم هستن برای ادامه دادن
        و چقدر خوب که بشه با پیدا کردن اونا به بهبود در عمل درست کمک گرفت.
        مانا باشید
        مقاله خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *