نَفَس زندگی

به نام خداوند نور و آگاهی

در حال مطالعه کتاب ” خوشحالی بی دلیل” بودم که این بخش از کتاب مورد توجه من قرار گرفت و تصمیم گرفتم با شما به اشتراک بگذارم.

شما می توانید چند هفته بدون غذا و چند روز بدون آب زندگی کنید ولی نمی توانید بیشتر از چند دقیقه هوا زنده بمانید. نفس کشیدن ما مهم‌ترین سوخت برای انرژی رستندن به بدنمان است. هزاران سال قبل، بسیاری از سنت ها و مذاهب، اهمیت نفس کشیدن آگاهانه را برای حفظ تندرستی و سلامت لازم می دانستند. در سی سال گذشته صدها بررسی پزشکی طی تحقیقات گسترده ای نشان داده اند که با روش صحیح تنفس می توان خشم، عصبانیت، افسردگی و دردهای مزمن و قدیمی را کاهش داد و سطح هوشیاری ذهن را بالا برد. امروزه حتی اداده کل دارو و غذای آمریکا تأیید کرده است که نفس کشیدن یکی از بهترین روش های درمانی برای فشارهای روحی است.

******************

همین حالا با گذاشتن دست به روی شکمتان متوجه طرز نفس کشیدن خود باشید. ببینید با هر دم و بازدم دست شما روی شکمتان بالا و پایین می رود؟ اگر شما هم مثل بیشتر مردم باشید، نفس کشیدنتان فقط از قفسه سینه تان صورت می گیرد و دستتان حرکت چندانی ندارد. در مصاحبه ای با دکتر جان دوبلارد، پزشک متخصص آئوروِدیک و نویسنده‌ی کتاب بدن، ذهن و ورزش داشتم، به من گفت با اینکه تنفس آهسته و کم عمق ما را نگه می دارد، اکسیژن کافی به سلول هایی عمقی که برای پاکسازی مسیرهای سلولی و باز کردن راه جریان مواد شیمیایی افزایش دهنده خوشحالی و نشاط لازم هستند، نمی رسد. تنفس عمیق از شکم، یکی از قوی ترین روش های جابه جایی فضولات است که ما داریم و این باعث افزایش پرانا یا کی در بدن می شود و به شادی، نشاط و تندرستی جسم کمک می کند. ما در طی روز 26000 مرتبه فرصت داریم که نفس عمیق بکشیم و از نشاط و سلامت خودمان حمایت کنیم.

*********************

روش نفس کشیدن ما ارتباطی نزدیک با هیجاناتمان دارد. هر حالت هیجانی، الگوی تنفسی خود را داراست. هرگاه ما عصبانی هستیم، سریع، تند و کم عمق نفس می کشیم. وقتی ناراحت هستیم، آه عمیقی می کشیم و زمانی که خشمگین هستیم، کوتاه نفس می کشیم به طوری که به ریه هایمان فشار وارد می شود. ولی این ارتباط می تواند به شکل دیگری هم باشد. اگر هنگامی که ناراحت، غمگین و عصبانی هستید ذهنتان را ترغیب کنید که با آن احساس ترکیب شود، این نحوه تنفسی را سریع تر تجربه می کنید. دفعه ی بعد که احساس ناراحتی یا اندوه کردید، پنج تا ده دقیقه نفس عمیق بکشید. بعد از چند ثانیه تأثیر آن را در بدنتان مشاهده خواهید کرد.

 

منبع : خوشحالی بی دلیل، مارسی شیموف، مترجم: گیسو ناصری

 

 

 

این را به اشتراک بگذارید!

به خواندن ادامه دهید

بعدی

16 دیدگاه در “نَفَس زندگی

  1. در مراقبه نفس عمیق می‌کشم همیتطور قبل خواب برای تمرینات فن بیات تمرین تنفس دیافراگمی رو داشتم اما مزایاش رو نمیدونستم و حالا با این پستت بیشتر به تنفس عمیق توجه می‌کنم

  2. پستت رو زمانی خوندم که یکساعت قبلش نفسم رفته بود. شیرینی عسل پرید تو گلوم و نفسم حبس شد و درنیومد. تا حالا چنین تجربه‌ای نداشتم فک کن ساعت پنج صبح، تو خونه با دوتا بچه کوچیک تنها.
    با صلوات وخدا خدا گفتنهام معجزه شد و زنده موندم.
    دقیقه‌های بدی رو گذروندم.
    الانم در دوران نقاهتم😅گفتم سری به سایتت بزنم.
    و جالب شد که پستی رو خوندم که راجع به نفس کشیدن بود.

  3. نمیدونم برای بقیه این اتفاق افتاد یا نه. ولی من حین خوندن من چندباری نفس عمیق کشیدم. حس میکنم از تاثیر گفتن فواید نفس کشیدن بودن 😃. پارسال همین موقع‌ها بود که کلاس یوگا می‎رفتم و یادمه که مربی مون همین موضوع نفس عمیق رو تاکید داشت و سر کلاس هم تمرینش می‌کردیم . حتی همین خوشحالی بی دلیل رو . یعنی تمرین خندیدن می‌کردیم. برام جالب بود که خنده مصنوعی هم حتی چقدر میتونه روی بدن تاثیر مثبت بذاره. چیزی که ما ازش دریغ میکنیم و کمتر فکر خودمونیم.

    1. متشکرم فریباجان بابت مطالعه و بیان نظر ارزشمندت .من خودم انجام دادم. انگار تمرینیه. من صبح ها تنفس عمیق رو گذاشتم تو برنامم کنار پیاده روی. عالیه.

  4. نفس کشیدن چقدر برای بدن موثره و ما ازش غافلیم. انسان انقدر درگیر کارها می‌شه که کارهای موثر و بدون هزینه که برای سلامتی مفید و موثره فراموش می‌کنه.

      1. ممنون سمیه جان با این یادآوری خوبت در حین خوندن سعی کردم تنفس شکمی داشته باشم
        فک میکنم روزی چند بار با تمرکز نفس کشیدن برای تشکر از نعمت هایی که در وجودمون مدام در تلاشند لازمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *